Adidas ontwierp zeven op maat gemaakte kostuums voor Black Panther: Wakanda Forever

Nadat 'Black Panther: Wakanda Forever' op maandagavond feestelijk in première ging in Pathé Tuschinski in Amsterdam, is de film dan eindelijk in alle bioscopen te zien. Wat veel Marvel-fans niet zullen weten, is dat zeven kostuums uit de film in samenwerking met Adidas ontworpen zijn.


Beeld: Adidas


Weerspiegeling van Wakanda

Shuri, Okoye en Riri zijn de uitverkoren personages die gehuld in de Adidas-looks op het witte doek verschijnen. Voor de samenwerking met Marvel Studios heeft Adidas haar meest geavanceerde technologieën gecombineerd. Elk item is op maat gemaakt en geïnspireerd op de persoonlijkheid van het specifieke personage. De looks zijn stuk voor stuk uniek, innoverend en weerspiegelen de futuristische omgeving van Wakanda.


Beeld: Adidas


Grensverleggend & fantasierijk

Voor de samenwerking kregen de ontwerpteams van Adidas - grotendeels geleid door vrouwelijke ontwerpers van kleur - de kans om hun creatieve grenzen te verleggen. Onder leiding van de met een Oscar bekroonde kostuumontwerper, Ruth E. Carter, hebben ze een innoverende benadering van kostuumontwerp weten te ontwikkelen. Carter spreekt haar enthousiasme over de samenwerking met Adidas uit in een persbericht.

“Adidas maakt al sinds de jaren tachtig deel uit van hiphop en zwarte cultuur en mode. Om met het Adidas-ontwerpteam onze visies voor de Wakanda Forever-kostuums tot leven te brengen, was een spannende en prachtige samenwerking. Ik werd uitgenodigd om een aantal van de meest futuristische technologieën van Adidas te ervaren en mocht beslissen welke innovaties het best zouden passen bij de omgeving van Wakanda. Ikzelf en het Marvel-team hadden een duidelijk idee van wat we wilden bereiken voordat we aan de kostuums begonnen. Samen met Adidas konden we onze ideeën op een fantasierijke manier ontwikkelen tot ze resulteerden in de adembenemende outfits die je in de film kunt zien."

Een van de ontwerpers uit het Adidas-team is Eliya Jackson, voormalig student van Adidas' School for Experiential Education Design (S.E.E.D.) - een strategisch initiatief om nieuw talent te introduceren in de industrie. Ze vertelt in het persbericht dat de samenwerking haar creatief uitgedaagd heeft.

"Het was ongelooflijk inspirerend om deel uit te maken van een project dat zich vanuit een filmische lens richt op productontwerp. Als product- en schoenenontwerper heeft het me ertoe aangezet om groots en zonder beperkingen over producten na te denken. Ik weet dat de ontwerpen onderdeel zijn van de grotere impact die de film heeft op mijn cultuur en de miljoenen gekleurde mensen over de hele wereld die ernaar kijken. Dat is voor mij het meest bijzondere.”

Beeld: Adidas & Marvel Studios


Bekijk de nieuwe Marvel-film nu in de bioscoop.