Adidas ontwierp zeven op maat gemaakte kostuums voor Black Panther: Wakanda Forever

Geschreven door Eline van Dijk

2 minuten lezen

/

10 Nov, 2022

Nadat 'Black Panther: Wakanda Forever' op maandagavond feestelijk in première ging in Pathé Tuschinski in Amsterdam, is de film dan eindelijk in alle bioscopen te zien. Wat veel Marvel-fans niet zullen weten, is dat zeven kostuums uit de film in samenwerking met Adidas ontworpen zijn.

627533.jpg

Beeld: Adidas

Weerspiegeling van Wakanda

Shuri, Okoye en Riri zijn de uitverkoren personages die gehuld in de Adidas-looks op het witte doek verschijnen. Voor de samenwerking met Marvel Studios heeft Adidas haar meest geavanceerde technologieën gecombineerd. Elk item is op maat gemaakt en geïnspireerd op de persoonlijkheid van het specifieke personage. De looks zijn stuk voor stuk uniek, innoverend en weerspiegelen de futuristische omgeving van Wakanda.

627534.jpg

Beeld: Adidas

Grensverleggend & fantasierijk

Voor de samenwerking kregen de ontwerpteams van Adidas - grotendeels geleid door vrouwelijke ontwerpers van kleur - de kans om hun creatieve grenzen te verleggen. Onder leiding van de met een Oscar bekroonde kostuumontwerper, Ruth E. Carter, hebben ze een innoverende benadering van kostuumontwerp weten te ontwikkelen. Carter spreekt haar enthousiasme over de samenwerking met Adidas uit in een persbericht.

“Adidas maakt al sinds de jaren tachtig deel uit van hiphop en zwarte cultuur en mode. Om met het Adidas-ontwerpteam onze visies voor de Wakanda Forever-kostuums tot leven te brengen, was een spannende en prachtige samenwerking. Ik werd uitgenodigd om een aantal van de meest futuristische technologieën van Adidas te ervaren en mocht beslissen welke innovaties het best zouden passen bij de omgeving van Wakanda. Ikzelf en het Marvel-team hadden een duidelijk idee van wat we wilden bereiken voordat we aan de kostuums begonnen. Samen met Adidas konden we onze ideeën op een fantasierijke manier ontwikkelen tot ze resulteerden in de adembenemende outfits die je in de film kunt zien."

Een van de ontwerpers uit het Adidas-team is Eliya Jackson, voormalig student van Adidas' School for Experiential Education Design (S.E.E.D.) - een strategisch initiatief om nieuw talent te introduceren in de industrie. Ze vertelt in het persbericht dat de samenwerking haar creatief uitgedaagd heeft.

"Het was ongelooflijk inspirerend om deel uit te maken van een project dat zich vanuit een filmische lens richt op productontwerp. Als product- en schoenenontwerper heeft het me ertoe aangezet om groots en zonder beperkingen over producten na te denken. Ik weet dat de ontwerpen onderdeel zijn van de grotere impact die de film heeft op mijn cultuur en de miljoenen gekleurde mensen over de hele wereld die ernaar kijken. Dat is voor mij het meest bijzondere.”
image.png

Beeld: Adidas & Marvel Studios

Bekijk de nieuwe Marvel-film nu in de bioscoop.

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

Pharrell toont zich waardig opvolger van Virgil Abloh met eerste Louis Vuitton collectie (video)

Pharrell toont zich waardig opvolger van Virgil Abloh met eerste Louis Vuitton collectie (video)

22 Jun / 2 minuten lezen

    Da Bounce Lifestyle Festival: hip hop panel talks, optredens, stand-up comedy, R&B-karaoke en meer

    Da Bounce Lifestyle Festival: hip hop panel talks, optredens, stand-up comedy, R&B-karaoke en meer

    06 May

    /

    2 minuten lezen

    7x Oscar-looks: Vrouwen van kleur zijn ondervertegenwoordigd, maar schitteren op rode loper

    7x Oscar-looks: Vrouwen van kleur zijn ondervertegenwoordigd, maar schitteren op rode loper

    13 Mar, 2023

    /

    4 minuten lezen

    Drie keer mode, kunst en muziek om in de gaten te houden in 2023

    Drie keer mode, kunst en muziek om in de gaten te houden in 2023

    02 Jan, 2023

    /

    5 minuten lezen

    ‘YEREYERE Wintermarket’: exclusieve kleding, grillz, cocktails & tunes bij Waterkant Amsterdam 17-12

    ‘YEREYERE Wintermarket’: exclusieve kleding, grillz, cocktails & tunes bij Waterkant Amsterdam 17-12

    08 Dec, 2022

    /

    1 minuut lezen

    Word ‘King of the Game’ met JD's nieuwe kerstcampagne

    Word ‘King of the Game’ met JD's nieuwe kerstcampagne

    04 Dec, 2022

    /

    2 minuten lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".