Dio en Timor op Coachella: discussie over Frank Ocean, Rosalía's perfectie én ijsjes voor 42 dollar

Geschreven door Eline van Dijk

10 minuten lezen

/

20 Apr, 2023

Als je een festivalliefhebber bent, staat Coachella ongetwijfeld bovenaan je bucketlist. Het is een van ‘s werelds grootste festivals met headliners waar je u tegen zegt. “Het lijkt alsof je in een droom leeft”, vertellen Dio en Timor Steffens de dag na het driedaagse weekend via Facetime. Ik spreek de artiest en danser/creative director tijdens hun terugrit naar Los Angeles. Het is hier al maandagavond, maar met negen uur tijdsverschil is het in Californië nog vroeg in de middag. Ze zitten achterin de auto en ogen wonderlijk fris voor twee vrienden die net een driedaags festival mét afterparty’s achter de rug hebben. Wellicht is het de naklank van de energie- en inspiratieboosts of komt het door het relatief brave karakter van het festival.

 

 

“Ik wil niet zulke energie nu, laat me nog nagenieten."

 

What's going on?!

Ik val maar meteen met de deur in huis: Frank Ocean – dé afsluitende headliner van het festival. Na de last-minute geannuleerde livestream en zijn opkomst van ruim een uur te laat, ontstond er een wereldwijde vloedgolf aan online geklaag en teleurstelling. Dio en Timor kijken elkaar aan en barsten in lachen uit. Hoewel de internetverbinding te wensen overlaat is het direct duidelijk dat hierover al menig discussie gevoerd is. “Ik begin wel!”, lacht Timor. “In deze auto is Dio de grootste Frank Ocean-fan. Ik vind hem ook echt tof, maar ben natuurlijk een creative director. Daarom kijk ik net iets anders naar bepaalde shows. Voor mij moet een show voor iedereen toegankelijk zijn. Er moet een soort spanningsboog in zitten en er moet een bepaald gevoel worden opgewekt bij het publiek. Ik vond het een enorme tegenvaller: onsamenhangend en echt niet goed.”

Maar tóch heeft Timor een van de mooiste momenten ervaren tijdens het – voor hem – teleurstellende optreden. Niet vanuit zijn oog als creative director, maar toen hij over zijn rechterschouder naar Dio keek. “Dat waren dus bepaalde momenten waarop ik dacht van ‘what's going on?!’ Dan zag ik Dio helemaal blij, helemaal genieten. Zo mooi! Ik zag jouw oogjes echt stralen op momenten als hij bepaalde nummers deed.” Na afloop deelde Timor zijn teleurstelling, maar Dio was nog in de zevende hemel. “Ik wil niet zulke energie nu, laat me nog nagenieten”, had hij volgens Timor gezegd. “Toen ben ik heel stil naar huis gegaan en heb ik niets meer gezegd.”

 

[Frank Ocean]

 

Maar Frank Ocean is ook niet bekend geworden omdat hij in de lijn der verwachting ligt of omdat hij een ‘people pleaser’ is."

 

‘F(r)an(k)dom’

Voor Dio was Frank Ocean dé reden waarom hij Coachella 2023 absoluut niet wilde missen. “Timor is zelfs eerder weggegaan bij zijn show!”, roept hij vol verbazing en onbegrip. “Ik ben over het algemeen ook wel kritisch en heb altijd wel de artiesten/ makerspet op, maar bij Frank Ocean probeerde ik echt bewust te genieten. Toen ik mijn telefoon vasthield om te filmen, dacht ik – nee, ik probeer gewoon in het moment te zijn.” Maar ondanks Dio’s ‘f(r)an(k)dom’ had hij de show liever toch anders gezien. “Misschien een ‘aangenamere’ show met minder rommelige transities en rare pauzes. Het leek alsof hij ter plekke aan het bedenken was wat ze gingen doen. Maar Frank Ocean is ook niet bekend geworden omdat hij in de lijn der verwachting ligt of omdat hij een ‘people pleaser’ is. Hij doet dingen op zijn eigen manier en mensen zijn daartoe aangetrokken. Hij maakt gewoon hele rare keuzes, ook in zijn carrière. Dus dit verbaasde me niet. En de nummers díé hij deed waren ongelofelijk goed. Hij was zo goed bij stem. Voor mij is het ook gewoon zijn stemgeluid. In dat opzicht kan er weinig fout gaan.” Oorspronkelijk zou Ocean ook het tweede en tevens laatste weekend van Coachella headlinen. “Ik wil echt nog kijken of hij dit goed gaat maken en wil er alles aan doen om er volgend weekend weer bij te zijn.” Vannacht werd echter bekend dat de afsluitende show is gecanceld. Dio ziet zijn wens daarmee in duigen vallen, maar mag des te meer van geluk spreken dat hij er aflopen zondag wél bij was.

 

[Frank Ocean]

 

Gastoptredens

Een show waar Timor zijn ogen als creative director wél uitkeek, was die van Metro Boomin: “Ik werd gewoon opnieuw fan omdat het zo’n goede, dikke show was. Er ontstond een atmosfeer, een soort passie op het podium. Het voelde de hele tijd alsof je met de artiesten in de club stond. De dansers droegen een soort Kanye West-maskers over hun gezicht en deden hele simpele bewegingen. Het was helemaal geen moeilijke choreo, maar het conceptmatige maakte het sterk. En hij had gastoptredens van bijvoorbeeld The Weekend, 21 savage, P Diddy…” Volgens Dio ging het bij deze show om het verrassingselement: “Je weet niet wat je moet verwachten van een show van een producer op een festival. Metro Boomin is zo succesvol en bepalend geweest voor de carrière van veel A-artiesten. Daardoor heeft hij zo’n goede gastenlijst mee het podium op gekregen en de show echt popsterwaardig gemaakt. Echt insane!” Dat geldt niet alleen voor Metro Boomin, maar voor Coachella in het algemeen, vult Timor aan. “Het is uitzonderlijk dat zulke grote artiesten samenkomen. Als je op tour bent of een concert geeft, komt dat eigenlijk nooit voor. Maar omdat iedereen hier al is, kan je dat als artiest makkelijk voor elkaar krijgen. Dat zie je alleen op Coachella.”

 

[Metro Boomin]

 

Jeukende handen

Na als danser met wereldsterren als Michael Jackson, Madonna en Chris Brown gewerkt te hebben, verwacht je misschien dat het bij Timor weer gaat kriebelen als hij in het publiek staat. “Om eerlijk te zijn, had ik dat niet echt – niet dat ik er als danser aan mee had willen doen. Maar als creative director dacht ik wel vaak: dit had ik ook kunnen of willen bedenken. Of ik zag juist dat er echt dingen beter konden. Als creative director voor Frank Ocean had ik er bijvoorbeeld een soort driedimensionale show van gemaakt door het grote scherm beter te gebruiken. Het zou een droom zijn geweest om dat te mogen maken. Soms zie ik gewoon alle technische elementen en dan gaan mijn handen echt jeuken.”

 

Lage verwachting & paradijs

Waar Timor in 2018 ‘Beychella’ – Coachella met Beyonce als headliner – heeft ervaren, was dit voor Dio de eerste keer. “Ik had mijn verwachting echt heel laag ingesteld. Ook uit een soort zelfbescherming zodat ik niet teleurgesteld kon worden.” Ondanks de beeldhaperingen zie ik hoe hij in gedachten teruggaat naar de zonsondergang van de dag ervoor: “Toen keek ik zo om me heen… Omringd door allemaal bergen en palmbomen… Als je daar bent, denk je echt dat je in een droom zit.” Ook Timor begint te stralen: “Het is echt een paradijs eigenlijk, ook voor de artiesten. Je krijgt een soort droompodium. Ik denk dat het als headliner gelijkstaat aan een Super Bowl-optreden.” Hij kijkt lachend naar Dio, die ‘m al voelt aankomen: “Daarom vond ik dat Frank Ocean wel iets meer had mogen doen!”

 

"Ik vond het echt overweldigend hoe goed iedereen eruit zag. Het is bijna een soort fashionshow."

 

Plastic & exclusieve feestjes

Dat het Californische festival bekendstaat als plek van ‘zien en gezien worden’, blijkt alles behalve een misvatting. Dio is de kneuterigheid van Lowlands gewend “waar mensen soms ook gewoon lomp doen”. En dát blijken ze op Coachella niet te kennen: “Ik vond de podia heel tof, de sfeer was leuk en de mensen waren heel aardig. Maar het is wel een ‘plastic-achtig’, gepolijst festival, vol met allerlei influencers. Ik vond het echt overweldigend hoe goed iedereen eruit zag. Het is bijna een soort fashionshow. Daardoor is het wat minder losjes.” Dat laatste komt niet alleen door de focus op uiterlijke perfectie, legt Timor uit: “Het is hier ook wat meer gecontroleerd, omdat je iedereen tegen het lijf kan lopen. Je mag bijvoorbeeld niet overal drinken.” ‘Alle remmen los’ lijkt daarmee niet het gevierde motto, maar dat mag de pret niet drukken. De hoge celebrity-dichtheid heeft volgens Timor namelijk een enorm voordeel: een snoepwinkel aan exclusieve feestjes na afloop van het festivalprogramma. “We hebben er ook een aantal gepakt die echt niet normaal tof waren. Dat zijn feestjes waar je niet zomaar heen kan. Je moet echt uitgenodigd worden of op de lijst worden gezet.”

 

[DJ Pee Wee (Anderson .Paak)]

 

Tegenvallers

Over de tegenvallers zijn de vrienden het eens: de torenhoge prijzen én zangeres Kali Uchis. “We begonnen met een pizzapunt van 15 dollar,” herinnert Dio zich. “En je haalde op een gegeven moment een vegan broodje voor 20 of 25 dollar?”, checkt Timor. Het schofterige bedrag voor twee koffie en één water valt weg door de slechte verbinding, maar als klap op de vuurpijl komt Dio met het absolute hoogte- of dieptepunt – maar net hoe je het bekijkt: “42 dollar voor vier waterijsjes!” Gelukkig lachen ze er nu om, iets waar Kali Uchis volgens Dio moeite mee had. “Ze begon echt heel veelbelovend, maar het werd een middelmatige show. En ze kwam niet om te lachen – letterlijk: Ik heb haar geen één keer zien lachen.” Ook de geluidskwaliteit liet bij dit optreden te wensen over. Er was op sommige momenten echt een kraak te horen, terwijl het geluid van andere artiesten juist heel goed was. “Dat heeft met het team van de artiest te maken”, verklaart Timor.

 

 

Het podiumdebuut van Jai Paul

Het optreden van Jai Paul was voor Dio een onvergetelijk hoogtepunt. De Britse muzikant stond voor het eerst ooit op het podium. En dan meteen bij Coachella – een indrukwekkender debuut is haast ondenkbaar. “Ik kon eigenlijk niet eens merken dat het zijn eerste keer was!”, bekent Dio. Nadat de muziek voor het eerste album in 2013 lekte, heeft Paul het nooit officieel uitgebracht. “Dat is helemaal een eigen leven gaan leiden. Jai Paul werd een soort publieksfavoriet en heeft heel veel invloed gehad op andere artiesten: Drake en Beyonce hebben hem bijvoorbeeld gesampled. Hij is in de luwte gaan leven en heeft nooit iets publiekelijks gedaan tot dit weekend op Coachella. Dus daar moest ik bij zijn.”

 

"Je hebt achtergronddansers en de extensie van de artiest. Michael Jackson, Chris Brown, Madonna en Janet Jackson hebben allemaal dansers die een extensie zijn. Rosalía heeft dat ook."

 

Dansers als extensie

Vooruit, nóg een favoriet dan: Rosalía. Zelfs Timor – die in New York met de Spaanse zangeres heeft gewerkt voor Coca Cola – was opnieuw onder de indruk: “Het was samenhangend en alles klopte: de performance, de kostuums en Rosalía was goed ‘geblend’ met de dansers.” Er bestaan twee soorten dansers, legt hij uit: “Je hebt achtergronddansers en de extensie van de artiest. Michael Jackson, Chris Brown, Madonna en Janet Jackson hebben allemaal dansers die een extensie zijn. Rosalía heeft dat ook. Maar andere artiesten hebben dansers die maar wat doen en totaal geen samenhang hebben met de artiesten of met wat er gebeurt op het videoscherm. Rosalía heeft ook een hele goede creative director die ik toevallig persoonlijk ken. Die snapt het gewoon, dus dat is dan heel leuk om te zien.” Over ‘Frankchella’ lijkt het laatste woord nog niet gewisseld, maar dat Rosalía’s show van A tot Z klopte, staat buiten kijf. Daarover zijn de vrienden het eens. Ter bevestiging schudden ze elkaar lachend de hand.

 

[Rosalía]

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

8 jaar Beyoncé’s Lemonade: een blik op een muziekaal en visueel meesterwerk

8 jaar Beyoncé’s Lemonade: een blik op een muziekaal en visueel meesterwerk

2 dagen geleden / 10 minuten lezen

    UPDATE: ‘Less Than Three’ concertavond in Paradiso brengt nieuwe generatie Nederlandse R&B-artiesten samen

    UPDATE: ‘Less Than Three’ concertavond in Paradiso brengt nieuwe generatie Nederlandse R&B-artiesten samen

    3 dagen geleden

    /

    1 minuut lezen

    4 R&B-legendes op één podium: R&B Block Party in de AFAS Live brengt de 90’s tot leven

    4 R&B-legendes op één podium: R&B Block Party in de AFAS Live brengt de 90’s tot leven

    08 Apr

    /

    5 minuten lezen

    Concertverslag: in een uitverkocht Melkweg tilt Willem Nederlandse hiphop naar een nieuw niveau

    Concertverslag: in een uitverkocht Melkweg tilt Willem Nederlandse hiphop naar een nieuw niveau

    04 Apr

    /

    4 minuten lezen

    Waarom steeds meer Afrikaanse artiesten afstand nemen van de term ‘afrobeats’

    Waarom steeds meer Afrikaanse artiesten afstand nemen van de term ‘afrobeats’

    23 Mar

    /

    3 minuten lezen

    Pioniers: Leeroy en SugaCane over 'culture vultures', erkenning van hun vader en echte hip hop

    Pioniers: Leeroy en SugaCane over 'culture vultures', erkenning van hun vader en echte hip hop

    29 May

    /

    1 minuut lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".