Dit is waarom No Art een festival, kunstexpositie én eigen high-end kledinglijn lanceert

We kunnen het corona hoofdstuk langzamerhand eindelijk afsluiten waardoor festivals weer hun opmars maken waaronder ook het Art Festival - Synergy. Zo organiseert het bedrijf No Art in samenwerking met de Stichting Synergy een open air tentoonstelling op 29 juli, waar achttien jonge getalenteerde beeldende kunstenaars en kunstcollectieven uit Amsterdam hun werk laten zien. Ruud Boymans die je naast festivalorganisator ook misschien al kent als oud-voetballer voor FC Utrecht, is een van de vijf heren die achter het bedrijf No Art zit. In een gesprek met CreativeByNature verteld Boymans openhartig over hoe het concept voor het Art Festival - Synergy precies is ontstaan en welke boodschappen zij bezoekers tijdens de kunstexpositie en festival op 29 & 30 juli willen meegeven.

[Omid,Oguzhan, Jesse, Bora, Ruud]


Art Festival - Synergy

Misschien ken je No Art al door de feesten die de heren georganiseerd hebben in de A'dam Toren, de Hollandsche Manege, de Waalse Kerk en The Loft. Daarnaast hebben ze ook hun stempel gedrukt in Londen en een kerk in Manchester. Maar het is echter voor het eerst dat No Art een festival organiseert op de NDSM-werf, waar naar verwachting 8.000 mensen aanwezig zullen zijn. No art is meer dan een vriendenbedrijf. No Art is een label dat experimentele kunstshows en muzikanten op unieke locaties zet. Hun doel is niet om typische feesten te organiseren, maar om de perspectieven van hun bezoekers op zowel artistiek als muzikaal uit te breiden. 'Broaden Your Mind' is daarom ook het thema van het festival


Stichting Synergy

Stichting Synergy dat is opgericht door No Art, verbind de clubcultuur met kunst. Samen vormen ze een synergetisch effect. Het festival heeft daarom een kunstprogramma genaamd Synergy. Het woord synergie is afkomstig van de Griekse woorden zon en ergon, wat samenwerken betekent. Wanneer twee of meer elementen synergie hebben, werken ze op een uitvergrote manier samen, waardoor een unieke ervaring voor de bezoeker van het festival wordt gecreëerd en de kwaliteit van leven en sociale interactie in Amsterdam wordt verbeterd.


Hoe heb je elkaar leren kennen en besloten om No Art te starten?

R: ''Het begon in een container waar Oos (Oguzhan) en Jesse begonnen met muziek maken op het NDSM-werf. Samen zijn zij uitgegroeid tot ANOTR waaruit het label NOART is ontstaan. Vier jaar geleden heb ik Bora ontmoet (broertje van Oos) . Ik was toen al bijna gestopt met voetbal toen hij mij benaderde om eerst als een soort hobby te helpen bij het label. Samen met Omid vormen wij met zijn vijven NOART en organiseerde wij drie jaar geleden onze eerste evenement voor meer dan 800 man. Vanuit daar zijn wij uitgegroeid tot wat wij vandaag zijn.''


Hoe hebben jullie ervoor gezorgd dat NOART echt op de kaart kwam?

R: ''We hebben voor onszelf een aantal kernwaardes bepaalt, zo hebben we besloten om juist echt te werken met kunst ondanks dat wij NOART heten. Vervolgens hebben wij de kleuren voor onze feesten bepaalt. Zo is het licht op de gekozen locaties altijd rood en staan de dj's op de grond, rondom de mensen. Zo willen wij bezoekers bij ons concept betrekken en laten zien dat wij geen onderscheid maken in VIPS of dat de Dj's superieur zijn aan de bezoekers.''


Hoe voelt het om weer aan de slag te kunnen en te beginnen met een festival na alle corona-restricties?

R: ''Het geeft ons veel rust, we kunnen nu eindelijk een festival organiseren. We hebben door corona ook wel juist ook een boost gekregen om constant actief te blijven, alleen het geeft ons nu veel meer rust inderdaad omdat wij ons nu geen zorgen hoeven te maken over als het festival bijvoorbeeld wel of niet door kan gaan. Daarnaast zijn wij tijdens corona ook veel meer gaan nadenken over merch bijvoorbeeld en hoe wij als NOART het bedrijf naar een hoger niveau konden tillen.''


''De naam SYNERGY is daarom ook passend omdat wij met muziek en kunst samen op zijn groots tentoonstellen aan bezoekers om zo hun horizon te verbreden...''

Hoe was het voor jou persoonlijk om je volledig te richten op NOART?

R: ''Ik heb veel support gehad vanuit mijn omgeving, ik heb natuurlijk wel gehad dat mensen zich afvroegen waarmee ik bezig was omdat ik volledig was gestopt met voetbal. NOART was daarnaast ook nog niet wat het vandaag is maar ik had mijn omgeving uitgelegd dat mijn passie hierin lag en dat ik vertrouwen had in NOART en ANOTR. Dat heeft gelukkig goed uitgepakt.''


'Als je een visie hebt en je wilt er hard voor werken en je wilt er alles voor geven, is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat er veel offers gemaakt moeten worden.

Wat is jouw boodschap aan de mensen die in de evenementenwereld in willen?

R: ''Als je een visie hebt en je wilt er hard voor werken en je wilt er alles voor geven, is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat er veel offers gemaakt moeten worden. Laat jezelf daarnaast ook niet tegenhouden door tegenslagen. Wij hebben door corona ook vaak met tegenslagen te maken gehad maar zonder die tegenslagen waren wij ook niet verder gekomen''


Kun je meer vertellen over de collectie?

R: “Het was begonnen met standaard Merch dat bestond uit oversized shirts van hoge kwaliteit. De collectie die wij op 29 juli zullen presteren bestaat uit een bomber, hoodie, een shirt en twee pakken die ontworpen zijn door Poyan Rahimzadeh die ons heeft geholpen om de collectie naar een hoger niveau te tillen. We zijn heel blij met het eindresultaat en kunnen niet wachten om de collectie te presenteren”


Wat voor kunst kunnen bezoekers op 29 juli verwachten?

R: ''We hebben internationale kunstenaars en Nederlandse kunstenaars, waaronder achttien getalenteerde jongeren. We werken ook met stichting Noortje waarbij kinderen aan ons volwassenen een boodschap willen overdragen. Tijdens de kunstexpositie zal light art diverse installaties en performances die de hele dag door gaan ook te zien zijn. De naam SYNERGY is daarom ook passend omdat wij met muziek en kunst samen op zijn groots tentoonstellen aan bezoekers om hun horizon te verbreden''


Is er nog iets dat jij graag nog wilt delen met de lezers?

R: ''Ik zou de lezers vooral aanraden om de 29ste te komen, natuurlijk ook de 30ste maar op de 29ste geven wij onze bezoekers een hele nieuwe beleving tijdens de kunstexpositie!