Doru (31) schopte het zonder ervaring tot art director bij o.a. Adidas & G-Star

Creatieve duizendpoot Doru Loboka droomde er als jong meisje van om journalist te worden. Ze werd geïnspireerd door haar oom, die als verslaggever voor de BBC werkte. Toch zagen haar ouders haar liever iets anders doen. Wat volgde was een studie marketing die verschillende stageadressen opleverde. Een absoluut hoogtepunt was een pr-stage bij G-Star in New York. Ze kijkt hierop terug als één van de meest leerzame en beste tijden in haar leven. Eenmaal weer in Nederland werkte ze nog drieënhalf jaar door voor G-Star als freelance styliste, totdat het ging vervelen. Doru wilde meer en besloot ‘art director’ te worden. Zonder enig idee waar te beginnen, nam ze een break van twee jaar om alles uit te zoeken. Tijdens het 'uitzoeken', kreeg ze al snel betaalde klussen. Nu, vier jaar na haar besluit het roer om te gooien, mag Doru grote merken als Adidas, Lipton Tea, Nubikk en ELLE rekenen tot haar klanten.



CREATIVE

PASSPORT

Naam: Doru Loboka

Leeftijd: 31

Werkt als: Freelance art director / set designer

Klanten: o.a. ELLE, Adidas, Nubikk, Lipton Tea






Doru! Jij hebt de afgelopen jaren prachtige stappen gemaakt in je carrière. Hoe ben je gekomen waar je nu bent?


“Tien jaar geleden kreeg ik de mogelijkheid voor een pr-stage bij G-Star in New York. Dat was de beste tijd in mijn leven tot nu toe”

‘Mijn droom was altijd om journalist te worden. Ik raakte geïnspireerd door mijn oom die als correspondent voor de BBC werkte. Maar het beroep journalist staat niet op het lijstje met geschikte beroepen die Afrikaanse ouders hun kinderen graag zien doen, dus besloot ik om marketing te gaan studeren. Nadat ik stages had gelopen bij Sanoma Digital en ELLE kreeg ik tien jaar geleden de mogelijkheid om een pr-stage bij G-Star in New York te lopen. Dat was de beste tijd in mijn leven tot nu toe. Het was hard werken maar de belangrijkste les die ik daar heb meegekregen, is het bouwen van een fundering. Werk aan je talent en passie, breid je skills uit en probeer te begrijpen wat je exact wil in het leven en/of carrière.


Eenmaal terug in Nederland, ging ik bij G-Star in Amsterdam aan de slag. Ik heb drieënhalf jaar als freelance stylist bij hen gewerkt. Ik had geen achtergrond in styling en werd letterlijk in het diepe gegooid. Ik heb nog steeds profijt van alles wat ik in die tijd heb geleerd. Op een gegeven moment begon het werken als stylist me te vervelen. Als stylist word je meestal aan het einde van het proces pas betrokken, maar ik wil juist vanaf het begin betrokken zijn. Ik wilde een art director worden. Omdat ik niet zo goed wist waar ik moest beginnen, nam ik een break van twee jaar.’



“Zonder dat ik wist hoe het moest begon ik ‘vrij werk’ te maken. Anderhalf jaar later deed ik betaalde klussen”

‘Het enige wat ik mij kon bedenken was dat ik ‘beeld’ wilde creëren. Zo begon ik te werken bij een studio die productfoto’s maakte voor verschillende merken. Er kwam zelden een model aan te pas. Ik merkte dat ik het heel leuk vond om met mijn handen bezig te zijn en te priegelen en ben gaan experimenteren. Zonder dat ik wist hoe het moest, begon ik met het maken van vrij werk. Anderhalf jaar later deed ik betaalde klussen en nu - vier jaar verder - mag ik Adidas, Lipton Tea, Nubikk, ELLE en ELLE Decoration tot mijn klanten rekenen."


Kan je uitleggen wat jouw beroep bijzonder maakt?


‘Met ‘stills’ is het mogelijk om een beeld te creëren, dat de kijker meer ruimte geeft voor eigen interpretatie. Sociale klasse, geloof, etniciteit, noem maar op. Al deze facetten kun je met stills weglaten. Tegelijkertijd kan je héél goed een verhaal vertellen, zonder dat je je hoeft te binden aan een bepaald ‘ijkpersoon’. Emoties, empathie en sociale aspecten zijn op dit moment de keywords wanneer het aankomt op creatie. We willen geraakt worden en verlangen naar diepe, emotionele en fysieke connecties.


Stills/set design is wel een niche. In Nederland is het een lastig ‘product’ om te verkopen. Klanten snappen vaak niet waarom er een dergelijk prijskaartje aan vast zit. Ook beseffen ze helaas de toegevoegde waarde ervan meestal niet.'


“Nieuwe ideeën bestaan niet meer, maar een bestaand idee op je eigen manier en in je eigen stijl creëren, is wat iets uniek maakt”



En hoe zorg jij ervoor dat wat jij doet uniek is?


'Set designers zijn in Nederland niet actief. Dat geeft dus nog meer ruimte om je eigen unieke stijl te ontwikkelen. Nieuwe ideeën bestaan niet meer, maar een bestaand idee op je eigen manier, in je eigen stijl creëren, is wat iets uniek maakt. Daar zit de uitdaging en daar haal ik mijn voldoening uit.'


“Waar de ander bij de kleur rood aan een appel denkt, denk ik aan Thriller van Michael Jackson”

‘Ik ben van Zuid-Soedanese afkomst, heb een biculturele achtergrond en ben een ‘gevoelsmens’. Ik heb gevoel voor kleur en ik probeer zo innovatief mogelijk te zijn in mijn werk. Waar een ander bij de kleur rood aan een appel denkt, denk ik aan Thriller van Michael Jackson. Juist door mijn kleurrijke achtergrond kan ik sneller facetten bij elkaar brengen die wellicht niet per se bij elkaar horen. Daar ligt mijn kracht.'


En wie of wat inspireert jou?


‘Het klinkt wellicht heel erg cliché, maar mijn inspiratie ben ik zelf. Wanneer je op persoonlijk vlak groeit, vind ik dat je creativiteit absoluut meegroeit. Ik probeer het werk dat ik maak - als ik daar tenminste de ruimte voor heb - zo persoonlijk mogelijk te maken. In het verleden heb ik veel werk gemaakt wat heel grafisch was. Ik weet nu inmiddels, dat wanneer ik grafisch werk maak, het meestal niet mijn gevoel weerspiegelt. Ik ben van mening dat je geen krachtig werk kan maken, wanneer je niet authentiek bent.’




En hoe zie je de toekomst met betrekking tot jouw carrière?


‘In de toekomst wil ik me alleen nog maar bezighouden met art direction. Conceptueel bezig zijn door middel van het uitdenken en schrijven van campagnes, etalages, shows en/of videoclips. Om dit te kunnen bereiken, probeer ik zoveel mogelijk mijn skillsets uit te breiden. Ook blijf ik me verdiepen in kunst, fotografie en design.'


Wat zijn jouw ‘essentials’ waar je absoluut niet zonder de deur uit kan?


‘Heel makkelijk! Een notitieblok en een pental brush pen. That’s it.'


En wat staat er op jouw ‘bucketlist’? Durf te dromen!


‘Op nummer 1: art direction doen voor een video van Kendrick Lamar! Ook droom ik stiekem van een eigen merk skincare producten in de toekomst.'


Wat zou je onze lezers willen meegeven die ook dromen van een carrière als art director?


‘Vaak ben je geneigd - vooral wanneer je net begonnen bent - om te veel mee te gaan met de wensen van de klant. Terwijl diezelfde klant je toch echt heeft ingehuurd op basis van jouw werk en creativiteit. Dit zijn de momenten dat je juist moet vertrouwen op je eigen kwaliteiten. Concessies maken mag, maar het mag nooit ten koste gaan van jouw creatieve identiteit. Laat je niet gek maken en trust the process. Soms makkelijker dan gezegd, maar het moet wel gezegd worden.'


Goed advies inderdaad. Tot slot nog wat mooie, motiverende woorden wellicht?


“Ik geloof dat langzaam succes karakter bouwt en dat snel succes ego bouwt”

‘Werk aan een fundering, blijf nieuwsgierig en blijf leren. Elke professional is ooit begonnen als amateur. Carrière maken bestaat niet uit een stijgende lijn. Soms heb je hobbels, dalen of sla je de verkeerde weg in waardoor je een omweg moet maken of zelfs weer opnieuw moet beginnen. Dat alles maakt niet uit zolang jij je doel voor ogen houdt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik geloof dat langzaam succes, karakter bouwt en dat snel succes, ego bouwt.’







CreativeByNature© | Online Urban Culture Platform | All rights reserved.

  • White Instagram Icon
  • YouTube
  • Facebook
  • iTunes
  • LinkedIn