Het meervoudige pionierschap van jeanslabel EDWIN, koning van het Japanse denim

EDWIN is niet alleen iconisch als merk, maar ook als innovator binnen de wereldwijde jeansindustrie. De naam doet vermoeden dat de oorsprong in het Westen ligt, maar niets is minder waar. Mr. Tsunemi richtte het merk in 1947 op in Japan, waar hij de letters van ‘denim’ door elkaar husselde en de letter 'm' omdraaide met een ‘w’ als resultaat: EDWIN was geboren. Door de focus op kwaliteit, authenticiteit en vakmanschap is het merk wereldwijd uitgegroeid tot een van de meest gewaardeerde jeanslabels.


Beelden: EDWIN


Pionier in de Japanse jeansindustrie

EDWIN is ontstaan vanuit Tsunemi’s vroege passie voor Amerikaanse jeans. Hij was groot liefhebber van de klassieke stukken met versleten details van grote merken als Levi’s en Wrangler. Omdat die in Japan nog niet te krijgen waren, greep hij zijn kans. Onder de naam EDWIN importeerde hij gedragen jeans uit Amerika, friste ze op en verkocht ze door. Het Japanse jeansmerk was daarmee niet alleen pionier in de Japanse jeansindustrie, maar ook in de commercialisering van tweedehands items.


Zwaarste jeans ter wereld

De geïmporteerde stukken kenden een snelle populariteitsgolf in Tokio, waar andere partijen meteen op inspeelden. Zo werd in 1951 de eerste Japanse jeans geproduceerd. Deze tipte logischerwijs niet aan de kwaliteit van Amerikaanse merken, die al tachtig jaar aan ervaring en productieontwikkeling op zak hadden. Tsunemi besloot daar verandering in te brengen en bracht in 1961 zijn eerste volledig in Japan geproduceerde EDWIN-jeans uit. De combinatie van innovatie, kwaliteit, vakmanschap en oog voor detail bleek Tsunemi’s succesformule. Zo kwam hij in 1963 met de zwaarste jeans ter wereld (ruim 450 gram) die door de iconische regenboog-naadlijn uit duizenden te herkennen was – en nog steeds is.


Beelden: EDWIN


EDWIN’s onuitputtelijke innovatieve koker

Door vast te houden aan de merkwaarden bleef EDWIN zich ontwikkelen en vestigde naam als leidende innovator binnen de wereldwijde jeansindustrie. Zo kwam het jeanslabel met de twee invloedrijke wassingen ‘One Wash’ en ‘Old Wash’. Bij ‘One Wash’ wordt het denim voorafgaand aan de productie gewassen om krimping te voorkomen en met ‘Old Wash’ – de naam zegt het al – worden jeans voorzien van een gedragen look. Wellicht doet die laatste je denken aan ‘Stone Wash’, een techniek die vanaf haar ontstaan in de jaren tachtig niet meer weg te denken is uit denim-land. En inderdaad… Het is het jonge zusje van de ‘Old Wash’ en kwam wederom uit de onuitputtelijke innovatieve koker van EDWIN.


Unieke prijs-kwaliteitverhouding

Een sprong op de tijdlijn bewijst de kracht van Tsunemi’s oorspronkelijke succesformule: de huidige ontwerpteams van EDWIN blijven innoverende items uitbrengen waar het vakmanschap vanaf spat. De vaste collectie bestaat uit clean fits van hoge kwaliteit en is door de jaren uitgebreid met items variërend van T-shirts tot accessoires. 'Toegankelijkheid’ zit diepgeworteld in het merk-DNA. In combinatie met de onschatbare waarde van EDWIN’s vooruitziende blik en jarenlange technische kennis, resulteert dat in een unieke prijs-kwaliteitverhouding. Het Japanse jeanslabel maakt de hoogste kwaliteit toegankelijk voor een grotere groep. Vanuit die ijzersterke positie – en vanuit ónze vooruitziende blik – zal EDWIN voorlopig de koning van het Japanse denim blijven.


Video: EDWIN Europe