top of page

Het Tropenmuseum brengt de financiële kant van kolonialisme in beeld met 'Someone Is Getting Rich'

Voor degenen die nog niet langs zijn gegaan, is de expositie ‘Someone Is Getting Rich’ een grote aanrader. Aan de hand van sculpturen, tekeningen, video’s en foto’s laat het Tropenmuseum de relatie tussen kolonialisme en de huidige wereldeconomie zien. Met een oog op zowel het verleden als het nu brengen zeventien kunstenaars deze ingewikkelde en toch oh-zo-belangrijke verbanden in beeld en maken ze het serieuze onderwerp behapbaarder. De tentoonstelling is confronterend en intrigerend tegelijk: zo wordt bijvoorbeeld ook Amsterdam en de VOC - de uitvinder van het financiële aandeel - onder de loep genomen. Mocht je nog geen plannen hebben met dit druilerige weer, maak dan een uitstapje naar het Tropenmuseum in Amsterdam deze zomer.


Foto: Rick Mandoeng


De titel van de tentoonstelling komt van het gelijknamige lichtkunstwerk ‘Untitled (Someone Is Getting Rich)’ van de Frans-Italiaanse kunstenares Claire Fontaine. Dit wekt meteen de vraag op wie er dan rijk wordt, en hoewel de expositie geen direct antwoord heeft, laat het wel zijn hoe de financiële uitvindingen van voormalige kolonisators niet alleen de gekoloniseerde landen benadeelden, maar ook dat deze structuren nog steeds aanwezig zijn. Een gevoelig onderwerp, maar wel ontzettend belangrijk om onder de aandacht te brengen als we het verleden en heden beter willen begrijpen. De kunstenaars, die uit verschillende landen afkomstig zijn, brengen ieder een ander stukje van de geschiedenis naar voren. Zo tekent de Brits-Guyanese Hew Locke tekeningen op originele bedrijfsaandelen van Britse koloniale bedrijven, en laat de Franse Alain Bernardini een foto zien van een Franse zwarte vrouw die vol kalmte en zelfvertrouwen zit in een Parijse financiële instelling. Of je de werken nou mooi vindt of niet, de tentoonstelling geeft zeker food for thought. Kaartjes zijn te vinden op de website van het Tropenmuseum.


Foto: Rick Mandoeng


Foto: Rick Mandoeng


Foto: Rick Mandoeng



bottom of page