Kid Cudi geeft zijn creativiteit de ruimte in de nieuwe SS24 collectie van ‘Members of the Rage'
Na zijn debuut afgelopen januari tijdens de Paris Fashion Week, is er nu de tweede collectie van Kid Cudi’s kledingmerk ‘Members of the Rage’. De Spring/Summer 2024 lijn houdt vast aan het opvallende kleurenschema, maar voegt daar nog een vleugje grunge en futurisme aan toe: de nieuwe kledingstukken worden gekenmerkt door simpele fits, dynamische prints en gerafelde randjes. Als je de collectie in één woord zou moeten omschrijven, zou het ‘uitgesproken’ het juiste woord zijn. De Amerikaanse artiest, acteur en designer ziet zijn kledingmerk dan ook als “iets dat generaties lang in de cultuur kan blijven en waar jongeren door geïnspireerd kunnen worden”, vertelt hij aan Vogue.

Foto: MOTR
Felle kleuren
De nieuwe SS24 collectie bestaat uit een overvloedige mix van kleuren, patronen en texturen. Net zoals in de eerste collectie staan felle kleuren centraal, alleen is te zien dat deze lijn een nog meer samenhangend geheel is. Met colorblock tracksuits, gerafelde truien, en broeken met manga-print heeft Kid Cudi zijn creativiteit nog meer de ruimte gegeven, terwijl hij ook de brand identity van ‘Members of the Rage’ steeds beter definieert. Zo vertelt hij aan Vogue: “Een man zei vandaag tegen me: 'Ik kan niet wachten tot dit over een paar jaar beter en eenvoudiger wordt,' waarop ik antwoordde: ‘Eenvoudiger? Nee! Ik zal nooit een minimal designer worden.’"
Persoonlijke details
Wie goed oplet, kan veel bijzondere details vinden in de nieuwe collectie. Zo is er een broek met manga-print gemaakt door zijn nichtje Zuri, en zijn sommige patronen gegenereerd door AI. Maar niet zomaar, stelt Kid Cudi: “De AI-kunst is altijd geïnspireerd door wat we in de collectie vertellen. We zijn er uren mee bezig. Het is niet zoals je ziet dat ze iets in een app stoppen en dan meteen een resultaat hebben. We zijn er echt mee bezig om het juiste te vinden, iets dat je meeneemt naar een andere wereld.” Daarnaast is Kid Cudi’s smaak terug te vinden in veel van de kledingstukken: een gerafelde trui is geïnspireerd door zijn favoriete film ‘Billy Madison’, een van de shirt is gebaseerd op Kid Cudi’s eigen tekeningen en de datum ‘3048’ op de ruimtebadges refereert terug naar zijn moeder’s geboortedatum, 1948.
Members of the Rage
Kid Cudi, het meesterbrein achter Members of the Rage, heeft al meerdere carrières achter de rug. In 2008 brak hij door als rapper en hij heeft sindsdien grote muzikale succesen behaald - waaronder talloze hits en twee Grammy Awards. Ook is hij sinds 2010 al actief als acteur, maar voor een allround creatieveling als Kid Cudi was dit niet genoeg. Om zijn persoonlijke brand nog meer uit te breiden, besloot hij het kledingmerk ‘Members of the Rage’ op te richten. Hier komen zijn excentrieke persoonlijkheid en experimentele stijl duidelijk in terug: net zoals Kid Cudi in zijn albums hiphop en rock mixt in zijn albums, brengt hij in ‘Members of the Rage’ streetwear en design met een unieke twist.