Mélanie’s hobby groeide uit tot een succesvol sieradenmerk: “Zelfs Chantal Janzen loopt er nu mee

Na een leuke tijd als content marketeer bij VodafoneZiggo, koos Mélanie Pigeaud ervoor om van haar hobby haar werk te maken. Als eigen ondernemer ontwerpt en maakt ze duurzame sieraden en inmiddels heeft ze haar eigen atelier aan een van de mooie Amsterdamse grachten. Met haar designs probeert ze het verhaal achter de industrie te vertellen. Thema’s als ‘ongelijkheid’ of ‘imperfectie’ spelen een belangrijke rol bij het ontwerpen en maken van haar sieraden. En dat is niet onopgemerkt gebleven. Zo stond ze als ‘modetalent’ in &C - het magazine van Chantal Janzen - en stond ze als genomineerde in de VIVA 400 creatives.


CREATIVE

PASSPORT

Naam: Mélanie Pigeaud

Leeftijd: 28

Werkt als: Juweelontwerpster

Werkt bij: zelfstandig voor haar gelijknamige sieradenmerk; Mélanie Pigeaud

Woonachtig in: Amsterdam

Bekend van: &C talent + Nominatie VIVA400







Hi Mélanie! Inmiddels heb je je eigen atelier op een prachtige locatie in hartje Amsterdam én je eigen webshop. Uiteraard heb je hier hard voor moeten werken. Hoe ben je gekomen waar je nu bent?


Ja bijzonder, hé? Ik ben er ook heel trots op hoor! Uiteindelijk is het toch een kwestie van doorpakken en ervoor gaan. Voordat ik het besluit nam om fulltime ondernemer te worden, had ik een hele leuke corporate baan bij VodafoneZiggo. Sieraden ontwerpen en maken was altijd een hobby die ik beoefende in de avonduren, nadat ik klaar was met mijn kantoorbaan. Ik werd er steeds handiger en beter in en mensen in mijn omgeving reageerden erg enthousiast op mijn creaties. Dit resulteerde uiteindelijk in genoeg zelfvertrouwen om de sprong in het diepe te wagen en te gaan ondernemen.



Alle sieraden die jij maakt, hebben hun eigen verhaal toch? Neem ons mee in het creatieve proces bij het maken van jouw sieraden.


“Ik probeer door middel van mijn designs verhalen aan de consument te vertellen over de zilver- en goudindustrie”

Mijn visie is om mensen meer bewust te maken van het belang van duurzaam geproduceerde sieraden te kopen. Ik probeer door middel van mijn designs verhalen aan de consument te vertellen over de zilver-en goudindustrie. Daarnaast heb ik ook een unieke vintagelijn die ik inkoop, oppoets en eventueel vermaak. Zodoende probeer ik oude sieraden een nieuw leven te geven en dat is ook weer een manier van recyclen. Ik ben destijds bewust begonnen om - via mijn webshop - alleen op bestelling sieraden te maken. Op die manier had ik weinig voorraad, was mijn impact op de industrie minimaal en maakte ik niet onnodig goud en zilver op. Mijn webshop was eigenlijk gelijk een succes. Het ging zelfs zo goed, dat ik in November 2019 mijn eigen atelier en winkel kon openen in hartje Amsterdam. Ik merk nu dat de combinatie van online en offline in mijn branche heel belangrijk is. Wanneer het gaat om duurdere items, willen mensen toch eerst zien en passen voordat ze tot kopen overgaan. Die mogelijkheid biedt mijn winkel.


De lockdown die we inmiddels achter de rug hebben, moet voor jou wel extra zwaar zijn geweest aangezien je net een half jaartje open was. Hoe ben jij deze periode doorgekomen?


“Ik wilde iets doen met een actie om - niet alleen mijn bedrijf te helpen - maar ook anderen die het moeilijk hadden en nog steeds hebben”

Toen de lockdown begon, zag ik overal om mij heen hele gave projecten opgezet worden door lokale ondernemers. Bij mij begon het toen ook direct te kriebelen en dat inspireerde mij om de handen uit de mouwen te steken. Ik wilde iets doen met een actie om - niet alleen mijn bedrijf te helpen - maar ook anderen die het moeilijk hadden en nog steeds hebben. Het was voor mij ongelooflijk moeilijk om mijn winkel onder dwang te moeten sluiten terwijl ik pas net een paar maanden open was. Tegelijkertijd realiseerde ik mij hoe moeilijk deze situatie wel niet moest zijn voor mensen met psychische problemen, die door isolatie nog zwaarder getroffen werden. Daarom ben ik op het idee van de ‘M.P. together bracelet’ gekomen; de schakel van het armbandje is van 14 karaats goud en symboliseert de connectie en tegelijkertijd ook de afstand die wij helaas moeten handhaven. Van ieder verkocht armbandje gaat 10% naar ‘MIND’ (wijzijnmind.nl). Een stichting die zich inzet om mensen met psychische problemen te helpen. ‘MIND’ is in deze bizarre tijd met hele mooie initiatieven gekomen, zoals online seminars en online woonkamers waar lotgenoten elkaar kunnen ontmoeten en zodoende niet echt alleen zijn.


www.wijzijnmind.nl



Wie of wat heeft jou geïnspireerd om te doen wat je doet?


“Inspiratie haal ik voornamelijk uit het ontmoeten en praten met collega ondernemers die ‘like-minded’ zijn”

Ik probeer juist niet teveel naar anderen te kijken, maar heb wel altijd heel veel bewondering voor mensen die ergens helemaal voor gaan en net een beetje ‘gekker’ zijn dan anderen. Als ondernemer moet je - denk ik - ook ‘out of the box’ denken en doen. Inspiratie haal ik dan ook voornamelijk uit het ontmoeten en praten met collega ondernemers die ‘like-minded’ zijn.


Wat zijn jouw wensen voor de toekomst met betrekking tot Mélanie Pigeaud Jewelry?


Ik zou het echt heel gaaf vinden als mijn producten verkocht worden in de Bijenkorf. Dat is toch wel een heel mooi podium voor je merk denk ik. Daarnaast zou ik heel graag een lijn willen ontwikkelen in samenwerking met een tof kledingmerk. Ik vind dat mooie kleding en sieraden hand in hand samengaan.


‘Essentials’. Behalve je telefoon, waar ga je absoluut niet zonder de deur uit?


Mijn EarPods! Muziek is echt zo onmisbaar voor mij. Wanneer ik fiets naar werk, ontwerp in mijn atelier of moet wachten bij de groothandel. Wanneer het ook maar even kan, wil ik muziek horen.


En is er nog iets persoonlijks dat op jouw bucketlist staat?


Leren kitesurfen en dan het liefst in Zuid Afrika. Iets wat ik al heel lang wil!


Tot slot: wat zou je toekomstige ondernemers willen meegeven?


“Je hoeft niet altijd creatief te zijn geweest om een creatief beroep te kiezen”

Doe iets waar je gelukkig van wordt. Dan houd je het het langst vol. Wees eerlijk naar jezelf en wees niet bang je dromen achterna te gaan. Je hoeft niet altijd creatief te zijn geweest om een creatief beroep te kiezen. Je bent nooit te oud om iets nieuws te leren zolang je bereid bent om je te ontwikkelen. Ik denk ook dat je daar het gelukkigst van wordt, jezelf ontwikkelen.






CreativeByNature© | Online Urban Culture Platform | All rights reserved.

  • White Instagram Icon
  • YouTube
  • Facebook
  • iTunes
  • LinkedIn