Mélanie’s hobby groeide uit tot een succesvol sieradenmerk: “Zelfs Chantal Janzen loopt er nu mee

Na een leuke tijd als content marketeer bij VodafoneZiggo, koos Mélanie Pigeaud ervoor om van haar hobby haar werk te maken. Als eigen ondernemer ontwerpt en maakt ze duurzame sieraden en inmiddels heeft ze haar eigen atelier aan een van de mooie Amsterdamse grachten. Met haar designs probeert ze het verhaal achter de industrie te vertellen. Thema’s als ‘ongelijkheid’ of ‘imperfectie’ spelen een belangrijke rol bij het ontwerpen en maken van haar sieraden. En dat is niet onopgemerkt gebleven. Zo stond ze als ‘modetalent’ in &C - het magazine van Chantal Janzen - en stond ze als genomineerde in de VIVA 400 creatives.


CREATIVE

PASSPORT

Naam: Mélanie Pigeaud

Leeftijd: 28

Werkt als: Juweelontwerpster

Werkt bij: zelfstandig voor haar gelijknamige sieradenmerk; Mélanie Pigeaud

Woonachtig in: Amsterdam

Bekend van: &C talent + Nominatie VIVA400







Hi Mélanie! Inmiddels heb je je eigen atelier op een prachtige locatie in hartje Amsterdam én je eigen webshop. Uiteraard heb je hier hard voor moeten werken. Hoe ben je gekomen waar je nu bent?


Ja bijzonder, hé? Ik ben er ook heel trots op hoor! Uiteindelijk is het toch een kwestie van doorpakken en ervoor gaan. Voordat ik het besluit nam om fulltime ondernemer te worden, had ik een hele leuke corporate baan bij VodafoneZiggo. Sieraden ontwerpen en maken was altijd een hobby die ik beoefende in de avonduren, nadat ik klaar was met mijn kantoorbaan. Ik werd er steeds handiger en beter in en mensen in mijn omgeving reageerden erg enthousiast op mijn creaties. Dit resulteerde uiteindelijk in genoeg zelfvertrouwen om de sprong in het diepe te wagen en te gaan ondernemen.



Alle sieraden die jij maakt, hebben hun eigen verhaal toch? Neem ons mee in het creatieve proces bij het maken van jouw sieraden.


“Ik probeer door middel van mijn designs verhalen aan de consument te vertellen over de zilver- en goudindustrie”

Mijn visie is om mensen meer bewust te maken van het belang van duurzaam geproduceerde sieraden te kopen. Ik probeer door middel van mijn designs verhalen aan de consument te vertellen over de zilver-en goudindustrie. Daarnaast heb ik ook een unieke vintagelijn die ik inkoop, oppoets en eventueel vermaak. Zodoende probeer ik oude sieraden een nieuw leven te geven en dat is ook weer een manier van recyclen. Ik ben destijds bewust begonnen om - via mijn webshop - alleen op bestelling sieraden te maken. Op die manier had ik weinig voorraad, was mijn impact op de industrie minimaal en maakte ik niet onnodig goud en zilver op. Mijn webshop was eigenlijk gelijk een succes. Het ging zelfs zo goed, dat ik in November 2019 mijn eigen atelier en winkel kon openen in hartje Amsterdam. Ik merk nu dat de combinatie van online en offline in mijn branche heel belangrijk is. Wanneer het gaat om duurdere items, willen mensen toch eerst zien en passen voordat ze tot kopen overgaan. Die mogelijkheid biedt mijn winkel.


De lockdown die we inmiddels achter de rug hebben, moet voor jou wel extra zwaar zijn geweest aangezien je net een half jaartje open was. Hoe ben jij deze periode doorgekomen?


“Ik wilde iets doen met een actie om -