PUMA X Dapper Dan: high-end streetwear

Mode-icoon Dapper Dan en Puma brengen een samenwerking uit waarin streetwear en luxe samenkomen. In september was de vierdelige capsulecollectie al te zien in PUMA’s NYFW FUTROGRADE-show. De samenwerking is een eerbetoon aan de hiphopcultuur die Dapper Dan toegankelijk maakte in de jaren ’80 – een periode waarin PUMA zich vestigde als streetwear label.


PUMA X Dapper Dan


Jacquard, strass & leer

De capsulecollectie bestaat uit een T7 trainingspak, de PUMA Clyde-sneaker en een T-shirt. Vier PUMA-klassiekers die Dan vanuit zijn couturier-oog naar een luxer level heeft getild. Het jack en de trainingsbroek zijn van geweven jacquard en afgemaakt met een opvallende logo-patch van vilt met strasstenen. Ook de sneakers zijn voorzien van de jacquard print – het meest herkenbare element van de collectie. Verder bestaat de schoen uit hoge kwaliteit leer en is verfijnd afgewerkt met een gegoten metalen logo-plaatje op het hiellipje en metalen details op de PUMA Formstripe. Met deze high-end editie viert PUMA meteen het 40-jarig jubileum van de iconische Clyde-sneaker, vernoemd naar Walt Clyde Frazier. De ex-basketballer was dan ook Dan’s hoofdzakelijke reden om de samenwerking met PUMA aan te gaan. “Hij is een icoon in onze gemeenschap. PUMA heeft de aanleg om mensen die tijdloze erfenissen creëren te herkennen. Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb om athleisure-kleding naar een luxe niveau te brengen: ik geef klassiekers de Dapper Dan-touch.


PUMA X Dapper Dan


Dapper Dan

Dapper Dan werd in 1944 geboren als Daniel Day, in Harlem, New York. Op 38-jarige leeftijd begon hij vanuit zijn auto kleding te verkopen in New York en opende zijn eerste boetiek in 1982. Daar verkocht hij kleding op bestelling en gebruikte daarvoor o.a. monogramstukken van grote modehuizen. Hij leerde zichzelf de kneepjes van het vak en experimenteerde met verschillende stoffen en processen. Zo werd Dan een van de eerste die zeefdruk op leer beheerste en ging zonder toestemming met stukken van grote designers aan de haal. Zijn favorieten waren Gucci, Fendi en Louis Vuitton. Op den duur ontwikkelde hij een eigen signature waardoor zijn label steeds populairder werd. Zijn groeiende klantenkring kwam voor karakteristieke items als met bont gevoerde jassen en stukken met functionele details zoals dubbele zakken en stevig textiel.


Met de opkomst van hiphop in de jaren tachtig werd Dan een van de favoriete en meest bezochte ontwerpers binnen de scene. Door te werken met artiesten als LL Cool J, Big Daddy Kane en Salt-N-Pepa legde hij zijn focus op de muziekwereld en werkte vooral met oversized silhouetten en opvallende monogramprints. Ondanks de spraakmakende klantenkring belandde hij door het illegale gebruik van logo's en monogrammen meermaals in de rechtbank. Uiteindelijk moest de ontwerper zijn boetiek in 1992 gedwongen sluiten en werd verbannen uit de reguliere modewereld. Toch betekende dit niet zijn ondergang. Al snel begon Dan particuliere klanten te kleden, waaronder de bokser Floyd Mayweather. In de loop van de jaren 2000 werd Dan's kenmerkende stijl een standaard binnen de mode en in 2017 verwees Gucci's Creative Director Alessandro Michele met een creatie naar een Dapper Dan-jas die hij ooit had ontworpen voor Diane Dixon. Michele gaf Dan geen credits, maar de gelijkenis was overduidelijk. Na een kleine controverse sloegen de ontwerpers uiteindelijk de handen ineen voor een reeks samenwerkingen.


PUMA X Dapper Dan

De PUMA X Dapper Dan collectie is te verkrijgen via KITH.