Que DJ over de wereldwijde invloed van Zuid-Afrikaanse dance muziek: "Het blijft niet bij Amapiano"

In samenwerking met CreativeByNature woonde Afrolosjes tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) een drietal gesprekken met inspirerende sprekers bij. In eerdere artikelen lees je over de talks met EMPIRE’s oprichter & CEO Ghazi Shami en de Londense DJ & producer Karen Nyame KG. Vandaag delen we nummer drie: een interview met Que DJ.


Foto: IG Que DJ


“Hoewel Amapiano wereldwijd gewaardeerd en ‘gevoeld’ wordt, wordt de muziek in Zuid-Afrika echt 'geleefd'."

Amapiano, AfroTech & GqomTech

Que DJ is een jonge Gqom-producer, DJ en performer uit Zuid-Afrika. Ondanks zijn passie voor Gqom, kon Amapiano in de talk niet onbesproken blijven. "Amapiano valt niet meer te ontkennen. Het is Zuid-Afrika’s snelst groeiende elektronische muziek beweging en verovert de hele wereld.” En dat hebben makers uit Johannesburg, Durban en Kaapstad geweten: ze gingen binnen twee jaar sky-high. Er is echter een groot verschil tussen de beleving in Afrika en de rest van de wereld, vertelt Que. “Hoewel Amapiano wereldwijd gewaardeerd en ‘gevoeld’ wordt, wordt de muziek in Zuid-Afrika echt 'geleefd'. Het stroomt door het bloed van de Zuid-Afrikanen en ligt diepgeworteld in de cultuur en lifestyle.” Maar de DJ gelooft niet dat het bij Amapiano blijft. Volgens hem heeft de Zuid-Afrikaanse scene nog veel meer te bieden: van Gqom tot Kwaito – de voorloper van Amapiano – en nieuwe stijlen die blijven ontstaan. “De twee sounds die je in elk geval in de gaten moet houden zijn AfroTech & GqomTech.”


Umkhunkulu

Que’s echte naam is Thobani Quinton Mgobhozi en hij groeide op in KwaMashu, een township in Durban. Als helft van het meermaals bekroonde Gqom-duo ‘Distruction Boyz’ scoorde de DJ een hit met de baanbrekende single-titel "Omunye". Als soloartiest is Que DJ een charismatische, stijlvolle performer met een karakteristiek USP: de dansmoves die hij in zijn DJ sets verwerkt. De populaire term ‘We Dont Play The Same Gqom’ is een van zijn creatieve hersenspinsels en vormde een inspiratiebron voor de sound die hij zelf speelt en produceert - Umkhunkulu - het best te omschrijven als subgenre van Gqom en te herkennen aan de geluiden van hardcore en hypnotiserende, zware bassen.