top of page

Wes Anderson’s nieuwste film ‘Asteroid City’ breekt records tijdens openingsweekend

Afgelopen weekend ging de nieuwste film van Amerikaanse filmregisseur Wes Anderson in premiere tijdens een exclusieve opening in Los Angeles en New York. De kaartjes voor de opening gingen als warme broodjes over de toonbank en al snel maakte ‘Asteroid City’ hiermee een recordbrekende winst. Een deel van dit succes is wellicht te wijden aan de recente ‘Wes Anderson’ TikTok-trend, waarin de regisseur’s karakteristieke ‘arthouse’ stijl door vele mensen wordt nagebootst in korte filmpjes. Anderson’s stijl valt op in het hedendaagse filmlandschap: in plaats van high-tech en flashy is het juist kleurrijk, vervreemdend, en soms zelfs een beetje ongemakkelijk. Niet iedereen houdt ervan, maar opvallend is het zeker. Met een cast bestaande uit onder andere Scarlett Johansson, Tom Hanks, Willem Dafoe en Margot Robbie, is ‘Asteroid City’ een interessant spektakel waarin Wes Anderson zijn stijl nog meer indikt. Of deze ‘specialty film’ ook iets voor jou is kan je binnenkort achterkomen, want hij draait vanaf aankomende donderdag in alle bioscopen in Nederland.


Afbeelding: scene uit Asteroid City


Zoals de TikTok-trend laat zien, heeft Wes Anderson een heel typische filmstijl. Het kleurenpalet bestaat uit felle, bijna overdreven tonen, terwijl de shots juist simpel en symmetrisch zijn. De scenes hebben vaak een ongemakkelijke sfeer, waarmee ze normale gesprekken bijna absurd laten lijken. Sommige mensen vinden de stijl te overdreven, anderen juist brilliant, maar een ding is zeker: door Anderson’s consistentie zijn de films te herkennen uit duizenden. Als je een van zijn vroegere films, zoals ‘The Royal Tenebaums’ uit 2001, vergelijkt met bijvoorbeeld zijn een na laatste film ‘The French Dispatch’, zie je dat er veel elementen overeenkomen. Hierdoor hebben Anderson’s films een soort cultstatus gekregen, en is er bijvoorbeeld een ‘The Simpsons’ episode en een ‘Family Guy’ episode aan de regisseur gewijdt. In ‘Asteroid City’ gaat Anderson nog een stapje verder: alle aspecten waar hij al bekend om stond, dikt hij nog meer aan. De kleuren zijn feller, de scenes nog droger, met een ultiem bizarre verhaallijn waar zelfs UFOs aan te pas komen. Bijna alsof iemand anders een ‘typische’ Wes Anderson film probeerde te maken, alleen heeft hij dit nu zelf gedaan. Als we het eerste weekend moeten geloven wordt de film zeker een financieel succes, maar voor de kritische receptie is het nog afwachten.




bottom of page