WHO IS RAYE? Deze eigenzinnige zangeres neemt de muzikale touwtjes weer in eigen handen

Geschreven door Sacha Gyapjas

5 minuten lezen

/

20 Apr

Wat als het je droom is om een succesvolle artiest te worden, maar je bent nieuw in de muziekindustrie? Het is geen makkelijk pad om te bewandelen, en al helemaal als jonge vrouw zijn er veel obstakels. Zo ervaarde de Britse zangeres en songwriter RAYE het in ieder geval. Toen ze haar muzikale carrière op jonge leeftijd begon in Engeland, werd ze geforceerd muziek te maken waar ze zelf niet achter stond. Gelukkig zette de nu 25-jarige zangeres door en had ze de moed om in 2021 haar toenmalige label te verlaten - een beslissing die leidde tot het geweldige album ‘My 21st Century Blues’. Lees hieronder over hoe deze voormalige EDM-vocalist zich afzette tegen een omgeving die haar tegenwerkte en de creatieve ownership in eigen handen nam.

 

[Foto: DIY Mag]

 

Eerste stap

Raye - geboren als Rachel Keen - groeide op in Londen als de oudste van drie zussen. Door haar oma leerde ze de bijzondere stemmen van artiesten als Louis Armstrong, Aretha Franklin en Etta James kennen. Later inspireerde de lyrics van Alicia Keys en Jill Scott de toen zevenjarige Raye om zelf nummers te schrijven - en al snel was een carrière in de muziekwereld het enige wat ze wilde. Op veertienjarige leeftijd werd Raye toegelaten tot de beroemde BRIT School kunstacademie voor een uitgebreide muziekeducatie, maar deze opleiding heeft ze nooit afgemaakt. In 2014 tekende ze namelijk een platencontract voor vier albums bij Polydor Records - iets waar ze later spijt van kreeg. In een interview met MTV News gaf Raye aan dat het een vreemde ervaring was: “De dag dat ik het platencontract tekende was een verwarrende dag voor me. Ik begreep niet precies wat er gebeurde. Maar als kind uit Zuid Londen die geen idee had hoe je de muziekindustrie moest binnenkomen, was dit de eerste stap om mijn droom waar te maken.”

 

Ongelukkige periode

Wat leek als een droom, veranderde in een nachtmerrie voor Raye. De zangeres en songwriter had altijd de wens om soulvolle R&B te maken, maar er werd haar verteld dat daar geen ruimte voor was in de Engelse muziekindustrie. Als ze mee wilde doen, moest ze leren om meer poppy, uptempo nummers te schrijven. Pas als er een solide fanbase was, zou ze een album uit mogen brengen. Raye liet zich niet uit het veld slaan. Ze deed features op nummers als ‘By Your Side’ van Jonas Blue, ‘Secrets’ van DJ Regard en ‘Bed’ van David Guetta. Hierdoor werd ze een gewilde vocalist binnen het EDM genre, maar dit maakte haar niet gelukkig. In het interview met MTV vertelt Raye dat de nummers van haar eerste optreden in New York ‘alleen haar bankrekening blij maakte’. Na een periode van hard werken mocht ze eindelijk haar eerste album opnemen, maar dit was het begin van het einde in haar samenwerking met Polydor Records. Het album werd namelijk alleen uitgebracht als de eerste single ‘Call On My’ een groot commercieel succes zou worden. Zo schreef ze in een tweet uit 2021:

 

 

De druk om te presteren werd te hoog. Niet lang na de bovenstaande tweet plaatste Raye een emotionele tirade op social media over haar situatie. In plaats van in het niets te verdwijnen, zoals ze had verwacht, kwam er support voor haar verhaal vanuit de muziekindustrie. Twee dagen aan onderhandelingen verder, en ze was bevrijd uit haar platencontract.

 

Een album om trots op te zijn

Na de scheiding met Polydor Records begon Raye aan een jaar vol therapie en zelfreflectie. Hieruit groeide de artiest die we nu kennen: een zelfverzekerde, stralende en eigenzinnige vrouw met een unieke stem en geluid. Toen ze klaar was om weer muziek uit te brengen, ging de zangeres een meer ‘rebelse’ kant op. ‘Hard Out Here’ werd in juni vorig jaar uitgebracht en was de eerste single van haar onafhankelijke album ‘My 21st Century Blues’. In het grime-geïnspireerde nummer praat Raye over de problemen en obstakels die ze de afgelopen jaren tegenkwam, met een stem waarin je haar woede - maar ook haar kracht - duidelijk terughoort. De zangeres neemt geen blad voor de mond en spreekt zich uit over misstanden in de muziekindustrie:

All the white men CEOs, fuck your privilege / Get your pink chubby hands of my mouth, fuck you think this is?

I told my lawyer stand by, there is no wrath like a woman scorned / Uh, now I bet you wish

 

Een half jaar en twee singles later - waaronder de succesvolle hit ‘Escapism’ - was Raye’s nieuwe album klaar. Hoewel het project niet gecreëerd was met commercieel succes in gedachten, werd het met veel enthousiasme ontvangen. Het album kwam wereldwijd op meerdere hitlijsten terecht en kreeg in bijna alle professionele reviews (zoals van The Guardian, NME en The Financial Times) vier of vijf sterren. “Ik was hier totaal niet op voorbereid,” vertelt Raye aan MTV. “Ik wilde gewoon iets uitbrengen waar ik met heel mijn hart van houd. Het voelt zo geweldig om gezien te worden met muziek waar ik daadwerkelijk trots op ben.”

 

 

Op dit moment geniet Raye van de hernieuwde erkenning voor haar werk en doet ze interviews, live optredens en is ze het voorprogramma van SZA’s Europese SOS-tour. Wat haar volgende stappen zijn is nog niet duidelijk, maar deze moedige zangeres heeft in ieder geval een belangrijk gesprek op gang gebracht over hoe er met jonge artiesten wordt omgegaan in de muziekindustrie.

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

Band Infinity Song streeft naar de beste soft rock ter wereld en Jay-Z helpt ze

Band Infinity Song streeft naar de beste soft rock ter wereld en Jay-Z helpt ze

17 Feb / 5 minuten lezen

    Boyband WanMor heeft het DNA van Boyz II Men, maar vertegenwoordigt ‘the new wave of R&B’

    Boyband WanMor heeft het DNA van Boyz II Men, maar vertegenwoordigt ‘the new wave of R&B’

    08 Jan

    /

    4 minuten lezen

    De Nigeriaanse zanger BNXN wil een Grammy: “En die krijg ik als ik blijf doen wat ik doe”

    De Nigeriaanse zanger BNXN wil een Grammy: “En die krijg ik als ik blijf doen wat ik doe”

    18 Dec

    /

    3 minuten lezen

    Knxwledge: de Grammy-winnende producer die niet kan stoppen met het maken van beats

    Knxwledge: de Grammy-winnende producer die niet kan stoppen met het maken van beats

    17 Dec

    /

    6 minuten lezen

    Byron Messia: de Jamaicaanse 'star in the making' die doorbrak met de monsterhit Talibans

    Byron Messia: de Jamaicaanse 'star in the making' die doorbrak met de monsterhit Talibans

    26 Nov

    /

    3 minuten lezen

    Queen Naija: van American Idol-afvaller tot internationale R&B-ster

    Queen Naija: van American Idol-afvaller tot internationale R&B-ster

    16 Nov

    /

    3 minuten lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".