Geen afwijzing kon Laila stoppen, nu interviewt ze profvoetballers als Bergwijn en Ihattaren

Op de vraag hoe Laila Khatiri (29) gekomen is waar ze nu is, is haar antwoord heel kort, maar krachtig: ‘Doorzettingsvermogen’. Ook haar leerkracht op de basisschool beaamde dit. Ondanks een lage Cito-score stelde hij haar gerust met de woorden ‘Jij gaat het wel redden’. Met inmiddels een HBO-diploma op zak en een baan als videojournalist bij FunX, bedenkt ze niet alleen interessante formats, ze voert het ook zelfstandig uit. Bijvoorbeeld: de succesvolle YouTube-serie ‘Het Pleintje Van’, waarvan deze aflevering waarvoor ze Ajacied Naci Ünüvar sprak, onlangs in trending op YouTube stond. Ook andere bekende topvoetballers als Steven Bergwijn en Mohammed Ihattaren liet ze aan het woord op het ‘pleintje’ waar het voor hen allemaal begon. ‘Fun fact’: Voordat Laila bij FunX aangenomen werd, werd ze daar twee keer afgewezen voor een stage. De hoogste tijd dus, om deze ‘doorzetter’ voor wie ‘nee’ geen antwoord is, aan het woord te laten.

CREATIVE

PASSPORT

Naam: Laila Khatiri

Leeftijd: 29

Werkt als: video journalist bij FunX

Bekend van: 'Het Pleintje Van'






Laila! We zijn groot fan van jouw format 'Het Pleintje Van'. Kun je ons vertellen wat je allemaal hebt gedaan om uiteindelijk hier te komen?


“Ik weet nu dat het zó belangrijk is om iemand in je omgeving te hebben die het jou gunt en in je gelooft”


Voor de hand liggend, maar: doorzetten. Mijn Cito-score viel lager uit dan verwacht, maar door de woorden van mijn basisschooldocent: ‘Laila, je gaat het wel redden’, begon mijn eigen reis om te komen waar ik wilde komen. Uiteindelijk heb ik mijn hbo-studie afgerond. Dit was tekenend voor de wegen die ik moest bewandelen, denk ik. Ik ben twee keer afgewezen voor een FunX-stage, maar bij de derde keer werd ik meteen aangenomen door mijn oud-collega Sanne Breimer. Zij is ook de persoon geweest die me aanbood om radioreporter te worden voor FunX Utrecht. Dat heb ik een aantal jaar met veel plezier gedaan. Ik weet nu dat het echt belangrijk is om iemand in je omgeving te hebben die het jou gunt en in je gelooft. Zowel mijn toenmalige leerkracht als Sanne Breimer gaven mij dat gevoel op cruciale momenten in mijn leven tot nu toe. Dat vergeet je nooit meer. Wie ik dan eigenlijk ook niet mag vergeten, is Jeroen de Wit. In de periode voor FunX was ik druk bezig met online solliciteren, maar ik werd nooit uitgenodigd, laat staan aangenomen. Op een bepaald moment was de nood hoog en moest ik een bijbaan zien te vinden. Ik weigerde nog langer aan mezelf te twijfelen en besloot naar binnen te lopen bij een kledingwinkel waar ik eerder werd afgewezen. ‘Waarom ben ik niet aangenomen?’, was de vraag die ik hen persoonlijk wilde stellen. Jeroen was toen de persoon die me uitnodigde voor een sollicitatiegesprek en kort daarna werd ik aangenomen. Dit was voor mij het bewijs dat ‘doorzettingsvermogen’ loont.


Hoe benader jij je werk en hoe vertaalt zich dat in jouw motivatie om te bereiken wat je wil bereiken?


“Geloof in jezelf en de visie die je hebt. Neem Kanye West als voorbeeld”

Beschouw het niet behalen van je doelen niet als falen, maar als een les. Social media doet ons vaak geloven dat het leven perfect is, maar dat is natuurlijk vaak schijn. Laat je dus niet afleiden door andermans Instagramprofiel waar alles geweldig lijkt. Ook ik denk vaak genoeg dat ik al veel verder in mijn ontwikkeling had kunnen zijn dan waar ik nu ben. Tegelijkertijd realiseer ik me dan dat ik nog steeds de behoefte voel om te willen groeien. Dan ben je nog op de goede weg, denk ik. Geloof in jezelf en de visie die je hebt. Neem Kanye West als voorbeeld. Toen hij wilde rappen, werd hij door alle grote labels afgewezen, omdat ze hem zagen als producer. En toen hij uiteindelijk als succesvol rapper zijn eigen kleding en schoenen wilde ontwerpen, werd hij opnieuw uitgelachen. Nu betalen mensen een vermogen om een paar Yeezy’s te bemachtigen.


Hoe probeer jij jezelf te onderscheiden van de rest met wat je maakt?


“Je wil een kant belichten die je normaliter niet te zien en horen krijgt”


De gesprekken die ik met voetballers, artiesten en jongeren voer, zie of hoor je niet snel ergens anders. Ik bied heel bewust een podium aan de persoon waarmee ik het gesprek voer. Daarom vind ik het ook niet belangrijk om zelf in beeld te komen. Aan het einde van mijn interviews vraag ik ook altijd of de geïnterviewde nog iets specifieks wil toevoegen. Wil je een interview interessant maken, dan moet het persoonlijk zijn denk ik. Je wil een kant belichten die je normaliter niet te zien en te horen krijgt. Vooral bij jonge voetballers ontstaat vaak het beeld dat ze verwend en oppervlakkig zijn. Wanneer ze bijvoorbeeld ‘boos’ van het veld lopen na een wissel, worden ze al gauw in een ‘hokje’ gestopt. Vaak is dit onterecht en daarom probeer ik mijn platform te gebruiken om juist hun menselijke kant te belichten. Misschien verdienen sommige van hen miljoenen, maar ook zij zijn mensen van ‘vlees en bloed’.



Wie of wat heeft jouw geïnspireerd?


Op persoonlijk vlak is dat mijn moeder. Zij is ook een persoon die nooit opgeeft en uiteindelijk - wat er ook gebeurt - hetgeen bereikt dat ze voor ogen heeft. Op werkgebied is dat Oprah Winfrey, omdat ze bij mij overkomt als iemand die haar gasten echt de tijd en ruimte geeft om te vertellen. Ook luistert ze aandachtig naar zijn of haar verhaal. Tegelijkertijd durft ze wel de kritische vragen te stellen die men wil horen en krijgt ze door haar interviewtechnieken hier ook vaker antwoord op dan de gemiddelde interviewer, denk ik.


Het sportblad ‘Helden' heeft mij ook geïnspireerd. Barbara Barend en Frits Barend belichten ook de andere kant van de sporter. De verhalen die ik in hun blad las, verrasten mij altijd en gaven me het gevoel dat ik de geïnterviewde beter had leren kennen als mens. Zodoende ga je anders naar mensen kijken. Je leert letterlijk iets nieuws over de sporter in kwestie. Dat is de ‘essentie van een goede interview’ toch?


Wat zie je graag - met betrekking tot jouw carrière - gebeuren in de toekomst?


“Niet alleen sporters wil ik belichten, maar juist ook andere interessante mensen die je over het algemeen niet ziet in de mainstream media”

Het vertellen van ‘beeldverhalen’ vind ik nog steeds heel interessant en leuk om te doen. Daar ben ik voorlopig ook nog niet klaar mee. Niet alleen sporters wil ik belichten maar juist ook andere interessante mensen die je over het algemeen niet ziet in de mainstream media. Voorlopig nog genoeg ideeën!


Wat zijn jouw ‘essentials’ waar je absoluut niet zonder de deur uit kan?


Ongelooflijk cliché - het spijt me - maar dat is toch echt mijn telefoon. Of ik nu opzoek ben naar de interviewlocatie of naar informatie met betrekking tot de geïnterviewde. Waar gebruik ik mijn telefoon niet voor? Net als bijna iedereen tegenwoordig denk ik..


En zoals we aan iedereen die wij interviewen vragen; wat staat er op jouw bucketlist?


Ik ben echt een familiemens. Het enige wat ik daarom wens, is dat ik mijn ouders alles kan geven wat ze willen. Dat geldt eigenlijk voor mijn hele familie. Dat is eigenlijk niet echt iets typisch voor op een bucketlist natuurlijk...


Zo simpel kan het zijn.. Nog iets specifieks wat je onze lezers zou willen meegeven?


“Daag jezelf uit om iets te begrijpen waarvan je nu misschien denkt dat je het niet eens wil begrijpen”



Blijf jezelf ontwikkelen! Kijk niet alleen naar je favoriete series, maar kijk ook naar documentaires en lees boeken. Probeer hiermee ook uit je comfortzone te gaan en verdiep je in zaken die misschien in eerste instantie niet interessant lijken, maar wel een verrijking voor je leven kunnen zijn. Daag jezelf uit om iets te begrijpen waarvan je nu misschien denkt dat je het niet eens wil begrijpen. Dat werkt bevrijdend en helpt je ook om de wereld iets beter te begrijpen.


En tot slot wellicht nog mooie motiverende woorden? ‘Tegeltjewaardig’?


'It’s okay to be a glow stick. Sometimes we have to break before we can shine’.






CreativeByNature© | Online Urban Culture Platform | All rights reserved.

  • White Instagram Icon
  • YouTube
  • Facebook
  • iTunes
  • LinkedIn