Lilith NYC: Een nieuw sneakermerk gemaakt voor vrouwen, door vrouwen
Lilith NYC is een nieuw sneakermerk voor dames die de industrie wakker willen schudden met een frisse kijk op design, storytelling en het opbouwen van een merk. Lilith, opgericht in 2020 door oud Nike director Sarah Sukumaran, is al sinds 2015 een concept dat werd geboren uit frustratie die veel vrouwelijke sneakerheads maar al te goed kennen: het niet kunnen vinden van specifieke stijlen of kleuren in hun maten. Door samen te werken met ex-YEEZY-ontwerper Sara Jaramillo, heeft Sukumaran de eerste stap gezet om een gat in de markt te vullen dat grote sport merken niet zelf kunnen of willen vullen.

Sarah Sukumaran
Sarah Sukumaran groeide op in Elmhurst, Queens New York, hierdoor was haar affiniteit met de sneakercultuur natuurlijk geen bewuste keuze maar een onderdeel van haar leven. Als sneakerhead zocht Sukumaran constant het internet af om sneakers in haar maat te vinden. Haar baan als Product director voor Nike in combinatie met haar eigen strijd om sneakers te vinden, legde de basis bij het creëren van het merk. In 2021 nam Sukumaran ontslag bij Nike en lanceerde 'Lilith NYC' om vrouwen te voorzien van sneakers die speciaal voor hen zijn ontworpen.

Lilith NYC
De naam Lilith is afgeleid van het Jodendom waar ze geloven dat niet Eva maar Lilith de eerste vrouw was van Adam. De naam Lilith is voor Sukumaran een symbool van 'goddelijke vrouwelijkheid'. Door het merk Lilith te noemen, kanaliseert Sukumaran haar zelfverzekerde karakter. Naast het creëren van sneakers die de behoeftes van de vrouw vervullen vormt storytelling de kern van Lilith's merkidentiteit. Lilith is een brand die activisme, representatie en het vervagen van de grens tussen wat als vrouwelijk of mannelijk wordt gezien belangrijk vindt. De huidige collectie dat een eerbetoon is aan waar Sukumaran vandaan komt, bestaat uit op maat gemaakte, kleurrijke sneakers.