Fashion for Good Museum belicht problematische geschiedenis van katoen met 'Bodies of Work'
Museum Fashion for Good presenteert ‘Bodies of Work’ – de tweede fase van de tentoonstelling ‘Knowing Cotton Otherwise’. De nieuwe installaties plaatsen het verhaal van katoen in een breder perspectief en onderzoeken het gebruik en hergebruik van deze stof in de mode en techniek.

'Bodies of Work'
Problematische geschiedenis van katoen
De eerste fase van 'Knowing Cotton Otherwise' was speels en vrolijk, waarbij veel verschillende onderwerpen aan bod kwamen. Zo werden er – al was het maar voor even – gesprekken op gang gebracht over end-of-use, traceerbaarheid, oorsprong en meer. 'Bodies of Work' duikt in het rijke verhaal van het lichaam als drager van de problematische geschiedenis van katoen en laat zien hoe we nog een stap verder zijn gegaan. Dit vervolg op het eerste deel van de tentoonstelling kan worden gezien als een poging om de problemen rondom de katoenindustrie onder ogen te komen.
'Bodies of Work'
Menselijke & niet-menselijke entiteiten
De creatieve leiding voor de tentoonstelling ligt bij Janice Deul. Ze werkt nauw samen met het curatoren-collectief bestaande uit Musoke Nalwoga en vaste ‘Fashion for Good’-curatoren Alyxandra Westwood en Sophie van Duren. De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met verschillende kunstenaars, initiatieven en experts en toont installaties die verwijzen naar zowel menselijke als niet-menselijke entiteiten. Hieronder lichten we drie highlights uit.
Katoen uit tweedehandswinkels
Kunstenaar Tricia Mokosi, is gevraagd vier looks te creëren van katoenen stukken, gevonden in tweedehandswinkels in Amsterdam. De outfits zijn samengesteld uit o.a. oude opera kostuums en gehaakte items in combinatie met sneakers. Tijdens de opening kwamen de looks tot leven waar ze werden gedragen tijdens een serie dansoptredens.

Tricia Nganga Mokosi
Culturele duurzaamheid Sha'Mira Covington is een Ph.D. kandidaat bij de afdeling ‘Textiles, Merchandising & Interiors’ en het ‘Institute for Afro-American Studies’ aan de Universiteit van Georgia. In haar werk voor ‘Knowing Cotton Otherwise’ gaat ze dieper in op de geschiedenis van katoen, de fashion industrial complex, en het idee van culturele duurzaamheid. Vanuit haar eigen onderzoek heeft ze objecten samengebracht om te belichten hoe katoen een rol speelt in verschillende culturen. Middels zowel historische objecten als hedendaagse voorwerpen nodigt ze bezoekers uit om stil te staan en vragen te stellen over de rol van katoen in hun eigen leven, niet-westerse geschiedenis en – in het bijzonder – de geschiedenis van de zwarte diaspora. Zo toont de installatie o.a. een bedeltje uit een privécollectie in de vorm van een katoenbaal, gevuld met echt katoen. Het diende als beschermend amulet in de spirituele cultuur van zwarte diaspora in de V.S. en verwijst daarmee naar de spirituele, helende kwaliteiten van katoen in de hoodoo cultuur.

Sha'Mira Covington (fotografie: Ashley Röttjers)
Tweedehandskleding als bedreiging
Buzigahill is een impact gedreven kledingmerk met een missie om de Oegandese textielindustrie weer te laten floreren zoals het in de begin jaren zeventig deed. Inmiddels is lokale mode vervangen door de invoer van tweedehandskleding en goedkope, synthetische imitaties uit het mondiale Noorden. Het Oegandese ontwerp en de productie kunnen niet op tegen de lage prijzen en diversiteit die tweedehands kleding biedt. Daarmee vormt de ingevoerde kleding een bedreiging voor de lokale economie en het milieu. ‘Return to Sender’ is de eerste serie van Buzigahill. Het richt zich op het herontwerpen van tweedehandskleding en het herdistribueren naar het mondiale Noorden, waar de kleding oorspronkelijk werd weggegooid voordat het naar Oeganda werd verscheept.
Buzigahill
Fashion For Good Stichting Fashion for Good, met ANBI-status, heeft in oktober 2018 zijn deuren geopend als interactief modemuseum en richt zich op de toekomst van fashion. Het museum vertelt de verhalen achter de kleren die je draagt en hoe je met de juiste kledingkeuzes een positieve impact kan hebben op de mode-industrie. Fashion for Good gelooft dat de mode-industrie kan én moet veranderen, en helpt daarom om de juiste kennis hierover te verspreiden. Een must-visit voor iedereen die geïnteresseerd is in mode, duurzaamheid of innovatie. Het Museum wordt ondersteund door de Laudes Foundation als founding funder en ontvangt daarnaast ook steun van VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, het Zabawas, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de Europese Unie via het Allthings.bioPRO project, onderdeel van het onderzoek- en innovatieprogramma Horizon 2020. Het Fashion for Good Museum is officieel geregistreerd bij het Museumregister en de Museumvereniging en is gratis te bezoeken met een Museumkaart.
De tentoonstelling ‘Knowing Cotton Otherwise’ is tot oktober 2023 te zien in het Fashion for Good Museum (Rokin 102, Amsterdam). Koop je tickets hier.