Roofkunst: hoe gaan we om met de erfenis van gestolen kunst? (video)

De laatste jaren wordt de echte koloniale geschiedenis steeds beter verteld en dat brengt musea in een lastig pakket. Nog steeds worden objecten tentoongesteld als wijze van viering van rijkdommen in plaatst van een reflectie van een gewelddadige koloniale geschiedenis. Een aantal musea plaatsen al bordjes met informatie over het object, een stap in de goede richting maar de bordjes vallen alleen een oplettende lezer op. Daarnaast is er de discussie of de Roofkunst niet gewoon teruggeven moet worden aan de landen waar het vandaan komt. BNNVARA en OSCAM besteden aandacht aan dit onderwerp met een documentaireserie en een tentoonstelling genaamd: Roofkunst


Documentaireserie

In een achtdelige serie - geproduceerd door BNNVARA en Hazazah - gaat Erik Dijkstra op zoek naar de oorsprong van vier kunststukken in Europese musea, die daar eigenlijk niet vandaan komen. Door in iedere aflevering de potentiële reis van een te restitueren object te volgen, schijnt de documentaireserie licht op hoe de museale wereld werkt aan nieuwe verhoudingen met voormalig gekoloniseerde landen.


OSCAM tentoonstelling

In samenwerking met de makers van de documentaireserie Roofkunst en kunstenaar Noah Latif Lamp, maakt OSCAM een tentoonstelling waarin koloniale kunst wordt tentoongesteld. In Roofkunst – Souvenirs van gestolen culturen worden echter niet de objecten zelf getoond, maar souvenirs ervan, gemaakt in de landen die zich de objecten toe-eigenden. Souvenirs van kunst die ooit geroofd is; herinneringen aan andere tijden.


De eerste vier afleveringen van de serie worden uitgezonden van 16 april tot en met 7 mei; iedere vrijdag om 22:20 één aflevering op NPO 2. De OSCAM tentoonstelling Roofkunst – Souvenirs van gestolen culturen kun je bezichtigen van 15 april tot 7 mei

banner.gif