Snoop Dogg brengt muziek van Death Row Records terug naar streamingdiensten

Geschreven door Eline van Dijk

2 minuten lezen

/

20 Mar, 2023

Misschien heb je Snoop Dogg’s ‘Gin and Juice’ en Tupac’s ‘I Ain't Mad At Cha’ afgelopen week al voorbij horen komen op Spotify of Apple Music. Maar mocht je het gemist hebben – goed nieuws! – Snoop Dogg heeft de muziekcatalogus van platenlabel Death Row Records teruggebracht naar de streamingdiensten!

image.png

Beeld: Kenneth Cappello

"Die platforms krijgen miljoenen en miljoenen en miljoenen streams en niemand wordt betaald, behalve de platenlabels."

Meer macht voor artiesten

Death Row Records is hét iconische hiphoplabel uit de jaren negentig. Zo lanceerde het onder andere het album 'All Eyez On Me' van Tupac, Dr. Dré’s ‘The Chronic’ en Snoop Dogg’s eerste twee albums 'Doggystyle' en 'Tha Doggfather'. In februari 2022 nam Snoop Dogg het platenlabel over van MNRK Music Group. De rapper haalde de catalogus direct van de streamingsdiensten om – naar eigen zeggen – meer macht in de handen van de artiesten te leggen. Dit vertelde hij in een interview met REVOLT van april 2022: "Die platforms krijgen miljoenen en miljoenen en miljoenen streams en niemand wordt betaald, behalve de platenlabels. Dus ik wilde mijn muziek eraf halen en een platform creëren dat lijkt op Amazon, Netflix, Hulu: er komt een Death Row-app." Maar voor het zover zou zijn, kwam de muziek tot leven in het metaverse. Zo werd Snoop Dogg’s laatste album ‘BODR’ beschikbaar in de vorm van 25.000 Stash Box-NFT's in samenwerking met blockchain-gameplatform ‘Gala Games’. Ze werden verkocht voor 5000 Amerikaanse Dollar per stuk en bevatten elk één van de 17 tracks van het album.

‘Doggystyle’ exclusief op TikTok

In december verkocht de rapper een deel van de catalogus aan Gamma, het nieuwe muziekbedrijf van voormalig Apple Music-directeur Larry Jackson. Zonder de samenwerking bekend te maken lanceerden ze de muziek exclusief op TikTok. Dit werd gepromoot als de allereerste heruitgave van een catalogus die exclusief beschikbaar was via SoundOn – de distributie- en marketingservice die TikTok in 2022 lanceerde. Zo gebruikten fans de klassieke albums als ‘Doggystyle’ massaal voor hun video’s en dat bleek enorm slimme marketing.

Comeback van catalogus

Ten tijde van de TikTok-lancering gaf Snoop Dogg al een sprankje hoop voor een comeback van de catalogus: “Sinds ik Death Row bijna een jaar geleden van de streamingsdiensten heb gehaald, gaat er geen dag voorbij zonder dat mensen me vragen om het er weer op te zetten”. In een persbericht van februari beloofde The Doggfather dat de iconische catalogus ‘snel’ weer terug zou keren naar de traditionele streamingdiensten en apps. Tot groot geluk van rapliefhebbers hield hij zich aan zijn woord: op donderdag 9 maart was het zover en kondigde hij de release aan via Twitter. “Yessir. Ik heb je gehoord. Death Row Records-catalogus is vanavond vanaf 21.00 uur terug en overal te streamen.”, schreef hij bij een korte video.

Luister de muziekcatalogus van Death Row Records via Spotify of Apple Music.

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

UPDATE: ‘Less Than Three’ concertavond in Paradiso brengt nieuwe generatie Nederlandse R&B-artiesten samen

UPDATE: ‘Less Than Three’ concertavond in Paradiso brengt nieuwe generatie Nederlandse R&B-artiesten samen

4 dagen geleden / 2 minuten lezen

    8 jaar Beyoncé’s Lemonade: een blik op een muziekaal en visueel meesterwerk

    8 jaar Beyoncé’s Lemonade: een blik op een muziekaal en visueel meesterwerk

    3 dagen geleden

    /

    2 minuten lezen

    Concertverslag: in een uitverkocht Melkweg tilt Willem Nederlandse hiphop naar een nieuw niveau

    Concertverslag: in een uitverkocht Melkweg tilt Willem Nederlandse hiphop naar een nieuw niveau

    04 Apr

    /

    4 minuten lezen

    4 R&B-legendes op één podium: R&B Block Party in de AFAS Live brengt de 90’s tot leven

    4 R&B-legendes op één podium: R&B Block Party in de AFAS Live brengt de 90’s tot leven

    08 Apr

    /

    5 minuten lezen

    Comedy en muziek komen samen in de kunstgalerie van het art’otel met art’beat

    Comedy en muziek komen samen in de kunstgalerie van het art’otel met art’beat

    31 Mar

    /

    2 minuten lezen

    Waarom steeds meer Afrikaanse artiesten afstand nemen van de term ‘afrobeats’

    Waarom steeds meer Afrikaanse artiesten afstand nemen van de term ‘afrobeats’

    23 Mar

    /

    3 minuten lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".